Volledige reorganisatie van de kredietentak.

Doel van het programma was het definiëren van producten en processen en een bijbehorend organisatieontwerp. Mijn rol hierin was organisatieadviseur en procesexpert.

Als uitgangspunt is ketenregie gedefinieerd, waarbij het proces en de klantentevredenheid over het gehele proces heen geoptimaliseerd werd. Vanuit dit uitgangspunt zijn processen ontleed tot logische groepen van taken gebaseerd op kennis en specialisme.

Het gehele proces is locatie-onafhankelijk gemaakt door de inzet van ICT en een kennisdatabank als basis voor beslismodellen. Kennis is naar de voorkant van het proces gebracht om de voornaamste dissatisfier van de klant weg te nemen. Doorlooptijden van productontwikkeling (time tot market) en administratieve verwerking zijn geminimaliseerd waardoor meer efficiency en slagkracht is gerealiseerd.

Door de inzet van risk-based-pricing wordt het kredietrisico afgedekt en een extra mogelijkheid voor sales gecreëerd om slagvaardig te zijn met het oog op toenemende concurrentie in de markt.